Saturday, October 31, 2015

KEBAIKAN BERSAHABAT DENGAN PELBAGAI KAUM

Rakyat Malaysia terdiri daripada berbilang kaum seperti orang Melayu, orang Cina, orang India, orang Iban, orang Kadazan dan sebagainya.

Jelaskan kebaikan - kebaikan apabila anda mempunyai sahabat yang berlainan kaum.

       Sahabat itu seperti bintang, tidak selalu nampak tetapi selalu ada di hati. Sahabat akan selalu menghampiri ketika mana seluruh dunia menjauh kerana persahabatan itu seperti tangan dengan mata. Saat tangan terluka, mata menangis saat mata menangis, tangan menghapusnya. Persahabatan diibarat garpu dan sudu yang sama-sama melengkapkan antara satu sama lain. Peranan kawan mahupun teman merupakan aspek yang terpenting dalam kehidupan seseorang. Sahabat juga tempat kita mengadu permasalahan, tempat kita meluahkan serta ruang untuk kita berkongsi momen terindah kita selepas keluarga tercinta. Pastinya kenangan yang tercipta dalam kehidupan kita sudah tentu terselit saat-saat indah bersama dengan kawan-kawan. Pepatah Melayu ada mengatakan berkasih biarlah satu berkawan biarlah seribu. Menurut Al-Quran, Allah menciptakan makhluknya berpasang-pasangan yang mana dapat kita lihat contohnya. Allah menciptakan Adam di dunia dan disusuli Hawa sebagai peneman hidup ini secara langsung dapat dikaitkan dengan terjemahan Al- Quran tentang hubungan persahabatan. Kita sedia maklum perhubungan sesama manusia memang diperlukan kerana manusia tidak mampu mencapai kejayaan tanpa berpegang pada bantuan insan-insan lain. Kemandirian diri memang izhar kita tahu dan perlu praktikkan tapi itu tidak bermakna kita tidak perlu berhubung dengan orang lain. Kisah hidup kita pastinya sunyi sepi tanpa kehadiran insan-insan yang bergelar sahabat mahupun keluarga. Sejarah telah pun menceritakan serta memaparkan Tanah Melayu yang dahulu serta kepelbagaian kaum di Malaysia hasil daripada ideologi British bagi memenuhi keperluan ekonomi British. M,aka terbentuklah satu komuniti atau bangsa yang berpaksikan ketatanegaraan Malaysia. Pada zaman Tun Abdul Razak hingga ini, kita rakyat Malaysia hidup aman dan harmoni berbumbungkan semangat patrotisme yang tinggi terhadap negara. Kita dapat melihat betapa mashyurnya negara Malaysia di mata dunia, mereka menyanjung tinggi keharmonian negara yang dibentuk oleh rakyat yang pelbagai kaum serta bangsa. Jika kita lihat senario pada zaman atom ini terdapat banyaknya pertelingkahan saudara di negara-negara luar. Sehubungan dengan itu ,rakyat jelata seharusnya berasa bersyukur dikurniakan kemakmuran dan kedamaian hidup di bumi yang bertuah ini. Perpaduan tidak bisa dibina hanya dalam sekelip mata, semangat bersatu hati memerlukan komitmen yang tinggi daripada pelbagai pihak bagi mewujudkan kerjasama antara kaum. Kerjasama yang erat membuahkan satu jaringan tali-temali sosial yang utuh tanpa mengenal kaum mahupun bangsa. Oleh hal yang demikian, mari kita menyelusuri maslahat yang kita peroleh daripada terbinanya persahabatan berlainan kaum.

       Di Malaysia terdapat pelbagai lapisan kaum etnik dan bangsa yang berkongsi cerita. Bersahabat dengan orang Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan kaum-kaum lain menghasilkan satu variasi hidup yang tidak dapat diterjemahkan dalam bentuk lisan. Sememangnya, hal ini merupakan satu pengalaman yang sangat menarik dan mungkin antara saat yang terindah dalam hidup kita. Berlainan budaya membuatkan kita belajar sesuatu yang baharu dalam kehidupan seharian kita. Cara yang sangat berlainan dari kebiasaan membuatkan kita teruja. Tamsilnya, jika kita berkawan dengan rakan yang berbangsa India kita dapat mengenali adat dan budaya mereka dengan lebih dekat. Sebagai contohnya, budaya mandi minyak pada pagi Hari Deepavali. Mereka juga menyambut satu lagi perayaan iaitu hari Thaipusam. Secara umumnya, adat didefinisikan sebagai suatu aturan dan cara hidup. Dalam konteks ini, adat mencerminkan segala perbuatan yang adakalanya dilakukan setiap hari ataupun musim sama ada berpandukan bulan atau tahun. Suatu perkataan yang sinonim dengan adat ialah budaya. Walaupun dari aspek bunyinya berbeza, tetapi dari segi pengertiannya, menerangkan konsep yang saling bergantung dan sama. Terhimpun banyak kebaikan di sebalik kelainan yang ditunjukkan dalam persahabatan berlainan bangsa. Sahabat yang berbahasa Mandarin, mereka akan menyambut Tahun Baru Cina pada awal tahun. Dalam meraikan perayaan itu, mereka akan memberikan ‘angpau’ sebagai hadiah pada hari tersebut kepada saudara mara mahupun sahabat handai. Jika dilihat dari skop budaya, terlalu banyak yang kita boleh lihat dan pelajari daripada kawan-kawan yang berlainan kepercayaan dan di Malaysia sahaja terdapat seribu satu makanan yang dapat diperoleh. Sememangya jika bercakap sahaja tentang makanan kita tahu Malaysia merupakan syurga makanan di rantau ini. Daripada makanan Melayu, India, Cina serta makanan Barat semuanya ada. Oleh sebab itu, para pelancong yang mampir ke Malaysia tidak risau jika ada yang tidak serasi dengan selera mereka kerana berbagai-bagai jenis makanan dapat dicari di sekitar bandar-bandar terkenal mahupun di kampung-kampung. Malaysia terkenal dengan keunikannya yang mempunyai penduduk berbilang kaum serta hidup rukun damai sejak kemerdekaan 58 tahun yang lalu. Situasi inilah yang menjadi resepi dan pemangkin ke arah pencapaian kejayaan negara. Sebagai rakyat yang prihatin, di bahu kitalah tergalasnya tanggungjawab untuk mengekalkan keharmonian ini.

       Ke bukit sama didaki ke lurah sama dituruni menggambarkan kisah persahabatan yang saling membantu ketika saat genting mahupun ketika menyambut kegembiraan. Gambaran itulah makna sebenar sebuah persahabatan yang sejati. Sahabat memberi maksud yang mendalam berbanding dengan nama yang seangkatan dengannya. Hal ini adalah kerana sahabat memberi maksud kepada seseorang yang banyak memberi kita manfaat serta dorongan ketika mana kita memerlukannya. Lain pula dengan kawan, kawan adalah orang yang selalu kita berinteraksi bersama-sama. Pemilihan sahabat amat penting bagi seseorang pelajar kerana rakan ialah orang yang mudah mempengaruhi kita berbanding orang lain. Hal ini demikian kerana, kita sesama rakan mempunyai minat yang sama serta dalam lingkungan umur yang sama. Situasi ini membuatkan kita memahami antara satu sama lain dan mengetahui apa-apa yang kita mahukan. Kebarangkalian bagi seseorang itu terjurumus ke lembah kehancuran bergantung dengan siapa dia berkawan. Perumpamaan kawan yang baik dan yang buruk itu ibarat penjual minyak wangi dan tukang besi, berkawan dengan penjual minyak wangi akan membuatmu harum kerana kamu dapat membeli minyak wangi daripadanya atau paling tidak menghidu bau wanginya. Sementara berkawan dengan pandai besi akan membakar badan dan bajumu atau kamu hanya akan mendapatkan bauan yang kurang enak. Dalam konteks ini, persahabatan secara umumnya kawan atau sahabat yang mencerminkan personaliti diri kita kepada orang lain. Oleh itu, saya mengharapkan rakan-rakan sekalian dapat membezakan yang mana intan dan yang mana permata. Hal ini merupakan pelaburan jangka masa panjang kepada diri kita sendiri. Sahabat lebih memahami isi hati kita berbanding keluarga justeru, luahan hati dan perasaan dapat diterjemahkan kepada sahabat dan pastinya rakan akan siap membantu bagi merungkai masalah yang dihadapi. Jika masalah yang dihadapi itu berkenaan dengan pelajaran mungkin sahabat handai boleh membantu anda mencari jalan keluar. Apa-apapun pengorbanan yang dicurahkan oleh sahabat tidak mampu untuk kita balas . Maka dengan itu, hargailah persahabatan yang sedang terjalin dan insya-Allah moga-moga hubungan persahabat membawa ke syurga. Berkawan dapat mengurangkan beban masalah yang dihadapi oleh seseorang dan bagaikan terapi jiwa yang sukar dibeli atau dijual. Betapa mulianya sesebuah perhubungan itu jika membawa kebaikan kepada kedua-dua belah pihak.

       Lain orang lain pandangan yang terbit di benak fikiran mereka. Oleh itu, bersahabat dengan pelbagai jenis latar belakang rakan memberikan satu bonus kepada kita kerana dari situ akan terhasilnya idea yang kreatif lagi inovatif. Persaudaraan sejagat yang terbentuk atas asas semua bangsa berasal dari keturunan Nabi Adam. Situasi semasa menuntut kerjasama dan komitmen semua pihak dalam membina sebuah peradaban. Yang paling nyata, perlu diingatkan bahawa pada zaman sekarang ialah zaman jemaah dan manusia seluruhnya perlu bersatu atas prinsip kemanusiaan. Gerak kerja secara berkumpulan diperlukan dalam waktu ini kerana kesepaduan memberikan kekuatan dan kekuatan inilah yang menatijahkan keputusan yang lebih baik dan berlipat kali ganda berbanding tindakan yang dibuat secara bersendirian. Tentunya antara rakan pasti kita akan dapat memperbaiki idea yang dilontarkan supaya dapat diilhamkan dengan hasil yang memberasangkan malahan dapat membantu kehidupan insan lain. Pandangan yang dilontarkan tidak semestinya berkaitan dengan kerja khusus mahupun kerja sekolah, kadang kala dapat menyelesaikan masalah rakan- rakan yang lain. Seterusnya, dengan bertambahnya kawan di sekeliling kita, sudah semestinya kita juga dapat menambahkan ilmu pengetahuan secara tidak langsung. Hal ini kerana, setiap insan di dunia ini dilahirkan dengan kelebihan tersendiri. Dalam konteks ini, dapat juga kita kaitkan dari sudut pembelajaran secara berkumpulan, semestinya setiap seorang dari ahli tersebut mempunyai pandangan masing-masing. Pada masa yang sama, kita akan memperoleh faedah berkaitan pandangan kawan-kawan kita terhadap subjek yang dibincangkan. Selaras itu, sikap menghargai jasa antara rakan turut dapat disemai dalam diri masing-masing. Hal ini dapat diwujudkan apabila kita memberi tumpuan yang sepenuhnya tatkala rakan kita itu menyuarakan buah fikirannya. Oleh itu, haruslah kita mempunyai rakan yang pelbagai kaum agar kita juga bertambah ilmu pengetahuan.

       Hakikat yang tidak dapat dikesampingkan ialah perbezaan memberikan banyak input baru serta perkara baru kepada seseorang kerana mereka dapat mempelajari daripada kelainan yang ada. Persahabatan merentas bangsa dan budaya dapat meningkatkan kemahiran berahasa dan perbendaharaan kata yang selama ini kita pelajari di institusi pendidikan tidak kira di peringkat rendah, menengah mahupun di peringkat universiti. Jalinan persahabatan yang dibina dianggap seperti perhubungan antara guru dan murid, kerana kita sesama sendiri dapat menimba ilmu serta berkongsi pengalaman ini sekali gus dapat meningkatkan tingkat pemikiran kita ke arah pemikiran minda kelas pertama. Kemahiran bahasa merupakan kemahiran yang penting bagi umat manusia kerana cara penyampaian yang berkesan dapat membina keyakinan diri dan memberikan bonus kepada diri kita. Pembelajaran secara tidak formal atau bahasa mudahnya pembelajaran secara praktikal dianggap berkesan dan terbukti memberikan hasil yang sangat memberangsangkan kepada seseorang yang mempelajari bahasa. Hal ini demikian kerana pembelajaran secara teori tidak dapat menghasilkan impak yang maksima kepada otak kita untuk menyimpan maklumat. Hal ini dapat saya buktikan melalui kajian yang telah dirumuskan oleh pakar-pakar komunikasi, yang menunjukkan bahawa kira-kira 85% daripada pengetahuan kita diperolehi melalui pendengaran. Teman merupakan insan yang selalu berdamping dengan diri kita dan secara tidak langsung tabiat serta kelakuannya menjadi ikutan. Hal ini termasuklah cara percakapan mereka malahan bahasa yang sering digunakan. Melalui proses mendengar secara efektif, kita seolah-olah dapat menganalisis setiap apa yang dituturkan jika sahabat itu bertutur dalam bahasa ibunda mereka. Kita mungkin tidak menyedari sepanjang perhubungan kita bersama lain rakan-rakan yang berlainan bangsa merupakan masa pembelajaran kita untuk mempelajari bahasa tanpa perlu kita bersusah payah memasuki kelas-kelas bahasa bagi membolehkan kita bertutur dalam bahasa asing.

       Pada suatu masa dahulu, Malaysia bumi bertuah pernah melakar sejarah apabila mencapai kemerdekaan tanpa perlu mengangkat senjata mahupun mengorbankan nyawa rakyat yang tidak bersalah dengan kerjasama pelbagai kaum. Pencapaian ini dianggap sebagai satu kejayaan yang sangat membanggakan bagi Tanah Melayu pada ketika itu yang dipimpin oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj. Pencapaian ini turut memberikan inspirasi kepada dunia tentang cara berdiplomasi yang berkesan bagi mengelakkan peperangan berlaku. Bak kata pujangga dahulu kala, melentur buluh biarlah dari rebungnya iaitu didikan dan asuhan yang betul perlu dimulakan dari awal. Persahabatan yang terjalin antara rakan pelbagai kaum ternyata bukan dijalin dalam masa yang singkat malah memakan masa yang lama dari generasi ke generasi. Oleh itu, generasi pada zaman atom ini melihat usaha ini sebagai suatu yang tidak boleh disia-siakan dan terbukti tali-temali sosial yang terjalin ternyata membuahkan hasil yang lumayan. Buktinya, persahabatan ini dapat meningkatkan pengetahuan tentang adat resam dan budaya kaum lain, bertukar-tukar pendapat dan meningkatkan kemahiran bahasa . Tedapat banyak manfaat yang mengilhamkan seribu satu input yang berguna buat kita pada hari ini atau mungkin pada masa hadapan. Oleh itu, saya menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia meluaskan hubungan sosial mereka dengan rakan yang terdiri daripada pelbagai latar belakang budaya bagi mempelajari lebih mendalam tentang kehidupan kaum lain.


Engku Nur Umairah Binti Tuan Sanusi Asmadi

5BERLIAN 2015

SMK IMPIAN EMAS



4 comments:

  1. IBU SARTIKA/SURWANTO seorang TKI DI HONGKONG
    pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos
    sempat saya putus asa apalagi dengan keadaan susah
    gaji suami saya itupun buat makan sehari2. sedangkan hutang banyak
    kebetulan suami saya buka-buka internet Dan mendapatkan
    nomor MBAH KASSENG (0853-4288-2547) katanya bisa bantu orang melunasi hutang
    melalui jalan TOGEL dan dengan keadaan susah, terpaksa saya
    hubungi dan minta angka bocoran hongkong
    angka yang di berikan waktu itu 4D 
    ternyata betul-betul tembus 100% alhamdulillah dapat 269.jt Oleh Karna itu saya posting no HP MBAH KASSENG ini supaya saudarah-saudara ku di indonesia maupun di luar negri yang sangat kesulitan masalah ekonomi (kesusahan) jangan anda putus asa. Karna jalan masih panjang yang penting anda tdk malu atau takut menghubungi MBAH KASSENG. Semua akan berubah Karna kesuksesan ada pada diri kita sendiri. Yakin dan percaya bahwa itu semua akan tercapai .

    ReplyDelete
  2. Maaf sebelumnya nama saya Valeria Armita Rahayu TKI dari Hong-Kong jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yg jelasnya ini kisah nyata saya...
    Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karnah sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa sebab,saya harus bekerja di negri orang (HongKong) karna ada hutang orang tua yang harus saya lunasi...Singkat cerita namun saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan baik dalam Kesehatan atau Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama MBAH WIRANG di Nomer telfon ( 082_346_667_564 ) di jamin bantuan beliau 100% …Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,,,Singkat cerita kini semua hutang orang tua saya sama rentenir semua sudah terlunasi dan punya modal besar untuk buka usaha di indon dan rencana bulan depan saya balek ke indon...
    Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan hubungi MBAH WIRANG di nomer ( 082_346_667_564 ) Anda tidak usah ragu akan adanya penipuan atau hal semacamnya sebab saya dan yg lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau mungkin sudah waktunya giliran Anda...salam saudara-saudari TKI semua...





    ReplyDelete
  3. My Map Book by Sara Fanelli – A lovely book full of creative maps. http://scw6fyd6di.dip.jp http://6px72rotz5.dip.jp http://kg6f3ha7cw.dip.jp

    ReplyDelete