Friday, October 30, 2015

MENGHARGAI JASA GURU

Peranan anda dalam menghargai jasa guru yang mengajar dan mendidik anda.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku
Semakin terpencil  duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara

Dua rangkap sajak di atas hasil nukilan Usman Awang bertajuk Guru Oh Guru (1979) jelas menggambarkan peranan guru dalam mencorakkan masa depan anak-anak bangsa dan menyumbangkan bakti kepada nusa tercinta. Guru dapat didefinisikan secara literal sebagai pengajar, pendidik atau pengasuh dalam proses pembelajaran. Dalam agama Islam, martabat atau darjat seseorang guru sangat tinggi sehingga amat disegani dan dihormati dalam kalangan masyarakat. Golongan para pendidik ini diumpamakan matahari yang menyinari sinar kehidupan orang lain daripada kegelapan kepada kecerahan. Justeru, sebagai seorang pelajar, saya mestilah menghargai jasa guru-guru saya dengan memainkan pelbagai peranan yang efektif. Persoalanannya, apakah peranan saya dalam menghargai jasa guru yang mendidik saya? Oleh itu, peranan saya dalam menghargai jasa guru yang mewarnai fokus perbincangan akan dikupas dan dibugar secara terperinci untuk kepentingan semua pihak.

Lontaran idea pertama, saya akan belajar bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan ibarat genggam bara api biar sampai jadi arang. Hal ini kerana, pencapaian keputusan yang cemerlang dalam akademik mampu menggembirakan hati seorang guru bak peribahasa seperti anjing bertemu pasir. Dalam konteks ini, saya mestilah memberikan sepenuh perhatian ketika guru sedang mengajar supaya tidak tertinggal input-input penting yang disampaikan oleh cikgu. Secara tidak langsung, saya dapat menjaga hati        cikgu-cikgu saya supaya mereka sentiasa berasa dihargai oleh anak muridnya. Bertitik tolak daripada itu, saya akan membina jadual belajar sendiri supaya dapat menggunakan masa dengan lebih bijak kerana masa itu emas dalam usaha untuk memperoleh kejayaan. Sekiranya ada kekeliruan yang melanda ketika proses pembelajaran dan pengajaran dijalankan, saya akan terus bertanya kepada cikgu supaya lebih faham dan tidak menjadikan sikap malu bertanya sebagai tunjang utama kegagalan saya dalam mencapai keputusan yang cemerlang kerana malu bertanya sesat jalan, malu berdayung perahu hanyut. Sesungguhnya, azam dan semangat yang berkobar-kobar akan mendorong setiap tindakan atau usaha yang diambil sehingga kejayaan dicapai bak peribahasa di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Pujangga pernah mangatakan bahawa anda tidak diwajibkan membayar jasa guru-guru anda dengan wang ringgit, tetapi anda diwajibkan membayar jasa-jasa mereka dengan mengukir suatu prestasi yang gemilang. Tegasnya, saya mestilah belajar dengan gigih demi mencapai kecemerlangan dalam akademik sebagai menghargai jasa-jasa guru.

Lontaran idea kedua, saya haruslah menziarahi guru ketika sakit atau selepas guru bersara di rumahnya. Sesungguhnya, sebagai manusia biasa sudah tentu guru pun menghadapi pelbagai masalah dalam kehidupan seperti ditimpa kemalangan, bencana, menghidapi penyakit dan sebagainya. Oleh itu, sebagai muridnya saya wajarlah menziarahi mereka jika mereka menghadapi masalah tersebut sebagai tanda melahirkan rasa simpati ibarat cubit peha kanan, peha kiri terasa sakitnya. Selain itu, saya juga boleh membawa buah tangan seperti buah-buahan atau makanan berkhasiat yang lain supaya cikgu cepat sembuh sekiranya sakit. Tambahan pula, saya boleh membantu cikgu meringankan beban yang ditanggungnya dengan mengutip derma dalam kalangan warga sekolah. Hal ini dapat disamakan dengan peribahasa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Secara tidak langsung, perasaan simpati dan kasih sayang antara guru dan murid dapat dilahirkan untuk mengeratkan silaturahim. Seterusnya, nilai-nilai murni yang mulia dapat dipupuk dalam diri saya seperti prihatin, kasih sayang dan bantu-membantu. Nabi Muhammad SAW pernah bersabda bahawa, barang siapa yang meringankan beban orang mukmin di dunia ini, maka nanti pada hari kiamat Allah akan meringankan beban daripadanya beban-beban hari kiamat. Daripada realiti ini, dapat saya katakan bahawa kita membantu orang lain kerana Allah. Sama ada orang itu menghargai atau tidak, kita akan tetap membantu mereka kerana itu merupakan suruhan Allah SWT. Deduksinya, frasa guru, jasamu dikenang, budimu disanjung bukanlah sekadar kiasan sahaja kerana pengorbanan guru akan sentiasa saya kenang mahupun para pelajar yang lain.

Lontaran idea ketiga, saya perlulah sentiasa mendoakan kesejahteraan guru-guru yang telah mengajar dan mendidik saya selama ini. Mendoakan kesejahteraan guru-guru sama ada semasa hayatnya atau sesudah mereka kembali ke rahmatullah dapat membuktikan bahawa saya sentiasa mengenang jasa-jasa mereka. Dalam konteks ini, saya perlulah mendoakan mereka agar sentiasa sihat sejahtera dan dielakkan daripada segala bahaya yang mendatang. Pada masa yang sama, saya tidak akan menjadi seperti kacang lupakan kulit mahupun ulat lupakan daun. Hal ini kerana, guru yang sihat dan cergas sudah tentu dapat melaksanakan tanggungjawabnya dengan sempurna tanpa sebarang masalah yang timbul. Kendatipun demikian, sekiranya terdapat guru yang telah meninggal dunia, saya haruslah mendoakan agar dosa-dosa mereka diampunkan dan ditempatkan bersama-sama dalam kalangan orang beriman. Impaknya, saya akan sentiasa mengingati jasa guru-guru saya tidak kira yang masih penjang usianya atau yang telah meninggal dunia. Sesungguhnya, peribahasa harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama dapat diungkapkan dengan situasi ini, jelaslah bahawa, mendoakan kesejahteraan guru-guru merupakan salah satu cara unuk menghargai dan mengenang jasa guru.

Lontaran idea keempat, sebagai pelajar saya perlulah prihatin dan menunjukkan kasih sayang terhadap guru. Dengan berbuat demikian, guru-guru akan berasa bahawa jasa-jasa mereka dihargai dan sentiasa dikenang. Contoh yang boleh saya ketengahkan untuk menghargai jasa guru ialah meraikan sambutan Hari Guru pada tanggal 16 Mei setiap tahun. Dalam konteks ini, sambutan Hari Guru perlulah diraikan dengan meriah dan gilang-gemilang sebagai tanda penghargaan kepada warga pendidik dan bukan hanya sekadar melepaskan batuk di tangga. Bertitik tolak daripada itu, saya boleh membelikan hadiah atau cenderamata kepada guru-guru yang tidak kenal erti lelah dalam mencurahkan ilmu atau didikan kepada saya. Selain itu, amalan seperti ini juga akan mendorong saya untuk mendapatkan restu atau keberkatan guru supaya lebih faham dan jelas akan sesuatu subjek. Memetik kata-kata daripada Dan Rather, pembaca berita CBS yang terkenal menyatakan bahawa dorongan, bimbingan, kepercayaan dan restu daripada guru mampu membantu golongan pelajar mencapai impian mereka. Sesungguhnya, guru-guru tidak pernah menagih apa-apa jua balasan daripada anak-anak didiknya walaupun telah banyak mengorbankan masa demi mendidik bakal-bakal pemimpin negara pada masa hadapan.

Sebagai menggulung segala yang telah diperkatakan, setiap pelajar mestilah menghargai dan mengenang jasa-jasa golongan mudarnis di dunia ini. Sudah terang lagi bersuluh, jasa dan pengorbanan seseorang guru sukar untuk untuk dibalas walaupun menghadiahkan mereka segunung intan. Sesungguhnya, tanpa guru siapalah kita dalam bidang pendidikan yang kian meluas ini. Justeru, janganlah kita sombong, berlagak dan angkuh seperti merak. Sebaliknya, para pelajar mestilah menghormati guru dan mengamalkan sikap rendah diri untuk mengelakkan diri mempunyai sikap yang dada tinggi daripada perut. Abu Hurairah pernah meriwayatkan bahawa pelajarilah ilmu pengetahuan dan pelajari juga dengan ilmu tersebut ketenangan jiwa dan kerendahan diri. Rendahkanlah diri kamu kepada orang yang mengajar kamu. Demi merealisasikan visi kudsi wawasan 2020, marilah kita bersama-sama melahirkan golongan pelajar yang menghargai dan mengenang jasa guru walaupun mereka tidak berkhidmat sebagai pendidik lagi. Mahupun yang telah meninggalkan alam fana ini buat selama-lamanya.

[1139 pp]
     Nur Amanina 5 Berlian
2015

5 comments:

  1. Alhamdullilah ! .. terima kasih cikgu ... ini lah ayat2 yg sama mahu :) susah nak cari .. tapi cikgu punye ni amat bagus best ... terima kasih banyak2 cikgu

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah terima kasih cikgu. ☺

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. IBU SARTIKA/SURWANTO seorang TKI DI HONGKONG
    pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos
    sempat saya putus asa apalagi dengan keadaan susah
    gaji suami saya itupun buat makan sehari2. sedangkan hutang banyak
    kebetulan suami saya buka-buka internet Dan mendapatkan
    nomor MBAH KASSENG (0853-4288-2547) katanya bisa bantu orang melunasi hutang
    melalui jalan TOGEL dan dengan keadaan susah, terpaksa saya
    hubungi dan minta angka bocoran hongkong
    angka yang di berikan waktu itu 4D 
    ternyata betul-betul tembus 100% alhamdulillah dapat 269.jt Oleh Karna itu saya posting no HP MBAH KASSENG ini supaya saudarah-saudara ku di indonesia maupun di luar negri yang sangat kesulitan masalah ekonomi (kesusahan) jangan anda putus asa. Karna jalan masih panjang yang penting anda tdk malu atau takut menghubungi MBAH KASSENG. Semua akan berubah Karna kesuksesan ada pada diri kita sendiri. Yakin dan percaya bahwa itu semua akan tercapai .,

    ReplyDelete
  5. Maaf sebelumnya nama saya Valeria Armita Rahayu TKI dari Hong-Kong jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yg jelasnya ini kisah nyata saya...
    Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karnah sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa sebab,saya harus bekerja di negri orang (HongKong) karna ada hutang orang tua yang harus saya lunasi...Singkat cerita namun saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan baik dalam Kesehatan atau Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama MBAH WIRANG di Nomer telfon ( 082_346_667_564 ) di jamin bantuan beliau 100% …Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,,,Singkat cerita kini semua hutang orang tua saya sama rentenir semua sudah terlunasi dan punya modal besar untuk buka usaha di indon dan rencana bulan depan saya balek ke indon...
    Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan hubungi MBAH WIRANG di nomer ( 082_346_667_564 ) Anda tidak usah ragu akan adanya penipuan atau hal semacamnya sebab saya dan yg lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau mungkin sudah waktunya giliran Anda...salam saudara-saudari TKI semua...





    ReplyDelete