Saturday, October 10, 2015

USAHA-USAHA MENGGALAKKAN MURID BERKUNJUNG KE PUSAT SUMBER

SOALAN:

Anda telah dilantik sebagai ketua pengawas pusat sumber sekolah.
Anda ingin mengemukakan beberapa cadangan kepada pihak sekolah untuk menggalakkan murid-murid berkunjung ke pusat sumber sekolah.

Kemukakan cadangan-cadangan anda tersebut.




Dalam dunia yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi, pelajar sudah tidak lagi berminat untuk membaca buku mahupun menjejakkan kaki ke pusat sumber sekolah. Pusat sumber sekolah boleh didefinisikan sebagai gedung ilmu dan khazanah informasi. Seperti yang kita ketahui, pusat sumber sekolah merupakan destinasi dominan untuk warga sekolah yang dahagakan ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan sangat penting bagi setiap manusia yang hidup di muka bumi ini. Saidina Ali bin Abu Talib, seorang tokoh Islam terkemuka telah menyenaraikan 10 kepentingan ilmu. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya ilmu pengetahuan dan kita perlu mengetahui bahawa ilmu tidak akan habis walaupun sudah diterokai sedalam-dalamnya jika dibandingkan dengan harta yang akan habis dibelanja. Persoalannya kini, apakah peranan saya sebagai ketua pengawas pusat sumber sekolah dalam mengemukakan beberapa cadangan kepada pihak sekolah untuk menggalakkan murid-murid berkunjung ke pusat sumber sekolah? Oleh hal yang demikian, cadangan saya kepada pihak sekolah untuk menggalakkan murid-murid berkunjung ke pusat sumber sekolah yang mewarnai fokus perbincangan akan dikupas secara terperinci demi kebaikan semua pihak.

Mari kita kupas peranan saya sebagai ketua pengawas pusat sumber sekolah dengan menggunakan minda pelajar kelas pertama dalam memberi cadangan supaya mewujudkan suasana pusat sumber sekolah yang kondusif untuk dikunjungi oleh murid-murid khususnya. Dalam konteks ini, pihak sekolah perlulah merancang susun atur rak buku, meja, dan kerusi dengan kemas serta teratur. Hal ini perlu bagi memudahkan pergerakan murid untuk mencari bahan bacaan. Bahan-bahan ilmiah perlu diasingkan mengikut kategori tertentu supaya tidak menyukarkan pelajar untuk mencari bahan bacaan yang ingin dibaca. Sekiranya pihak sekolah melakukan seperti yang saya cadangkan, saya akan memastikan buku-buku itu akan sentiasa tersusun dengan kerjasama daripada pengawas pusat sumber sekolah yang lain untuk mewujudkan sistem penyusunan buku yang sistematik. Selain itu, pihak sekolah perlulah menyediakan ruang bacaan yang luas supaya pelajar berasa selesa untuk menimba ilmu di pusat sumber. Saya juga mencadangkan agar pihak sekolah menampal gambar-gambar tokoh yang berkaitan dengan pelbagai ilmu untuk menceriakan persekitaran di dalam pusat sumber. Contoh tokoh ilmuan yang boleh dipaparkan di pusat sumber ialah Ibnu Khaldun, Ibnu Sina, Albert Einstein dan Isaac Newton. Impaknya, pusat sumber sekolah dapat mewujudkan persekitaran yang selesa dan tenang untuk menelaah dan menjadi faktor penarik bagi merangsang murid mengunjungi pusat sumber. Tegasnya, saya perlulah mencadangkan kepada pihak sekolah supaya mewujudkan pusat sumber yang kondusif untuk menarik minat murid ke pusat sumber.

Suatu hakikat yang tidak dapat dikesampingkan ialah saya mencadangkan agar pihak sekolah memperbanyakkan bahan bacaan dan rujukan serta mewujudkan sudut komunikasi dan teknologi maklumat(ICT).  Justeru, pusat sumber perlulah dilengkapi dengan pelbagai bahan ilmiah dan rujukan yang bervariasi dan menarik.  Umum mengetahui bahawa generasi muda  tidak begitu menggemari membaca buku yang tidak mempunyai sebarang gambar tetapi mereka lebih menggemari buku yang penuh dengan gambar, ilustrasi yang  berwarna-warni. Sebagai contohnya, novel, majalah, ensiklopedia dan buku rujukan perlulah disediakan oleh pihak sekolah untuk diletakkan di dalam pusat sumber.  Oleh hal yang demikian, bahan-bahan yang disediakan hendaklah yang terkini supaya murid didedahkan dengan perkembangan semasa.   Dengan berbuat demikian, pelajar tidaklah dikatakan seperti katak di bawah tempurung yang tidak tahu tentang perkara yang berlaku di sekeliling mereka. Selain itu, pihak sekolah perlulah menyediakan sudut ICT dan komputer bagi murid mengakses maklumat dengan pantas yang kini  hanya di hujung jari.   Secara tidak langsung, kemudahan ini dapat membantu murid yang kurang berkemampuan untuk menggunakan komputer. Dengan adanya pelbagai bahan ilmiah di pusat sumber akan membantu murid daripada keluarga yang kurang berkemampuan untuk meminjam dan menggunakan buku-buku rujukan agar kemiskinan tidak menjadi penghalang kejayaan buat mereka.  Pada masa yang sama kemudahan yang disediakan di pusat sumber pasti dapat menarik murid untuk mengunjungi pusat sumber dengan lebih kerap lagi.  Jelaslah bahawa, cadangan saya agar pihak sekolah menambahkan jumlah bahan ilmiah dan penyediakan kemudahan ICT akan menjadikan pusat sumber sebagai tempat yang sering dikunjungi oleh murid-murid.

Memetik wasitah nirmala seterusnya, cadangan saya ialah pihak sekolah perlulah memperkasakan program Nadi Ilmu Amalan Membaca(NILAM). Hal ini adalah kerana, program ini mampu menggalakkan murid untuk membaca dan seterusnya menarik minat mereka supaya berkunjung ke pusat sumber yang menyediakan pelbagai jenis bahan bacaan yang menarik.   Seperti yang kita ketahui, program NILAM telah diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dengan satu misi berwawasan iaitu menggalakkan murid membaca dan seterusnya menjadikan amalan membaca sebagai sebahagian daripada rutin seharian mereka. Oleh itu, pihak sekolah telah mewajibkan setiap murid untuk memiliki sebuah buku NILAM dan membuat catatan sebarang bahan bacaan sama ada bahan bacaan berbentuk fiksyen ataupun bahan bacaan bukan fiksyen yang telah dibaca. Peranan guru pula, terutamanya guru yang mengajar subjek Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris perlulah membawa murid-murid ke pusat sumber untuk memberikan peluang pelajar membaca dan membuat sinopsis bahan bacaan mereka dalam buku NILAM. Guru Bahasa Melayu juga boleh menyuruh murid untuk membuat sinopsis ringkas setelah selesai membaca buku Antalogi KOMSAS dan novel yang dipelajari. Dalam hal ini, guru dapat memastikan murid benar-benar memahami segala yang telah dipelajari di dalam kelas. Wajarlah bagi pihak sekolah untuk memberikan anugerah sebagai motivasi kepada murid untuk berkunjung ke pusat sumber. Anugerah Gangsa, Perak, Emas dan NILAM akan diberikan kepada pelajar mengikut jumlah buku yang telah dibaca. Izharlah bahawa, pemerkasaan program NILAM dapat meningkatkan jumlah pelajar yang berkunjung ke pusat sumber.

Lontaran idea saya yang seterusnya ialah pihak sekolah perlulah menganjurkan pelbagai aktiviti untuk menarik minat murid supaya mengunjungi pusat sumber sekolah. Bertitik tolak daripada itu, pihak sekolah hendaklah merangka aktiviti-aktiviti dengan baik agar aktiviti yang dijalankan berjaya membuatkan murid sering mengunjungi pusat sumber. Bagi setiap program yang dianjurkan, iklan-iklan mengenai ptogram tersebut perlulah disebarkan.  Iklan-iklan bagi mempromosikan aktiviti yang dianjurkan mestilah disediakan dalam pelbagai bentuk seperti kain pemidang, banting, poster, risalah dan brosur. Jawatankuasa pusat sumber sekolah hendaklah membantu menyebarkan risalah dan brosur kepada pelajar agar mereka maklum dengan aktiviti yang dijalankan. Program-program yang boleh dianjurkan ialah kempen 'Jom Berkunjung ke Pusat Sumber' dan kempen '1 Murid 1 Buku' bagi menggalakkan amalan membaca dan seterusnya mengajak murid berkunjung ke pusat sumber. Dengan perkataan lain, iklan-iklan yang disediakan perlulah menarik minat setiap mata yang memandang untuk memastikan program yang dijalankan mendapat sambutan hangat daripada murid. Pertandingan bercerita, menulis esei, kuiz dan membuat buku skrap perlu dijalankan sepanjang kempen mempromosikan pusat sumber. Di samping itu, hadiah yang lumayan juga perlu disediakan untuk menggalakkan penyertaan murid-murid. Tegasnya, penganjuran pelbagai aktiviti dan kempen dapat menggalakkan murid-murid berkunjung ke pusat sumber sekolah.

Perbincangan saya telah meniti ke puncaknya, maka sebagai menggulung segala yang telah diperkatakan, saya sebagai ketua pengawas pusat sumber yang mengetahui serba sedikit punca-punca pelajar tidak mengunjungi pusat sumber sekolah akan mengemukakan cadangan seperti yang disarankan di atas. Oleh itu, diharapkan cadangan yang telah saya kemukakan dapat mengatasi masalah tersebut.   Saya ingin melihat senyuman pada setiap wajah pelajar yang mengunjungi pusat sumber sebagai tanda mereka berpuas hati dengan kemudahan di pusat sumber.  Jika pihak sekolah dan pengawas pusat sumber sekolah berganding bahu ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni, jumlah pelajar yang berkunjung ke pusat sumber pasti dapat ditingkatkan lagi. Pada masa yang sama, minat membaca dapat disemai dalam kalangan murid dan seterusnya melahirkan generasi yang cinta akan ilmu.   Amalan membaca perlu dipupuk dalam kalangan pelajar kerana dengan membaca, generasi yang beilmu pengetahuan dapat dilahirkan. Sekiranya ingin mengetahui masa depan bagi sesebuah negara, lihatlah generasi muda pada masa ini kerana merekalah yang akan menerajui tampuk pemerintahan negara pada masa akan datang. Oleh itu, usaha yang dilaksanakan itu perlulah bersungguh-sungguh serta berterusan bukannya sekadar hangat-hangat tahi ayam mahupun melepaskan batuk di tangga sahaja. Marilah kita menjangkau sehabis tangan untuk mencorakkan masa depan negara dengan warna seindah pelangi dalam merealisasikan misi dan visi Wawasan 2020. 
                                                                                                                                                           [1229  pp]

HASIL NUKILAN DARIPADA.
SITI NUR SHAHIDAH BINTI MOHD SUKRI
5 BERLIAN (2015)
SMK IMPIAN EMAS

9 comments:

  1. IBU SARTIKA/SURWANTO seorang TKI DI HONGKONG
    pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos
    sempat saya putus asa apalagi dengan keadaan susah
    gaji suami saya itupun buat makan sehari2. sedangkan hutang banyak
    kebetulan suami saya buka-buka internet Dan mendapatkan
    nomor MBAH KASSENG (0853-4288-2547) katanya bisa bantu orang melunasi hutang
    melalui jalan TOGEL dan dengan keadaan susah, terpaksa saya
    hubungi dan minta angka bocoran hongkong
    angka yang di berikan waktu itu 4D 
    ternyata betul-betul tembus 100% alhamdulillah dapat 269.jt Oleh Karna itu saya posting no HP MBAH KASSENG ini supaya saudarah-saudara ku di indonesia maupun di luar negri yang sangat kesulitan masalah ekonomi (kesusahan) jangan anda putus asa. Karna jalan masih panjang yang penting anda tdk malu atau takut menghubungi MBAH KASSENG. Semua akan berubah Karna kesuksesan ada pada diri kita sendiri. Yakin dan percaya bahwa itu semua akan tercapai .,,

    ReplyDelete
  2. Maaf sebelumnya nama saya Valeria Armita Rahayu TKI dari Hong-Kong jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yg jelasnya ini kisah nyata saya...
    Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karnah sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa sebab,saya harus bekerja di negri orang (HongKong) karna ada hutang orang tua yang harus saya lunasi...Singkat cerita namun saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan baik dalam Kesehatan atau Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama MBAH WIRANG di Nomer telfon ( 082_346_667_564 ) di jamin bantuan beliau 100% …Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,,,Singkat cerita kini semua hutang orang tua saya sama rentenir semua sudah terlunasi dan punya modal besar untuk buka usaha di indon dan rencana bulan depan saya balek ke indon...
    Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan hubungi MBAH WIRANG di nomer ( 082_346_667_564 ) Anda tidak usah ragu akan adanya penipuan atau hal semacamnya sebab saya dan yg lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau mungkin sudah waktunya giliran Anda...salam saudara-saudari TKI semua...





    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum warohmatullahi wabarakatu...
    Mohon ijin berbagi cerita kisah nyata yang benar-benar saya rasakan walaupun itu di larang agama tapi apa boleh buat kondisi sudah tidak memungkinkan... Saya hanya berbagi informasi siapa tau bermanfaat Jika anda butuh angka togel mulai 2D 3D 4D silahkan konsultasi dengan MBAH WIRANG... Duluhnya shi saya tidak percaya sama bantuan dari peramal togel tapi sekarang saya udah percaya karna saya sudah buktikan sendirii... Saya sangat berterima kasih atas bantuan ramalan angka togel ritualnya, Angka yang MBAH berikan kemaren 4D benar-benar tembus 100% dan alhamdulillah semua hutang piutang udah pada lunas... Siapa tau ada salah satu saudara lagi butuh angka togel silahkan hubungi MBAH WIRANG di nomor>>> 082-346-667-564 Kepercayaan itu adalah suatu keberhasilan dan saya udah rasakan...





    ReplyDelete
  4. Terbaek isi yg padat dn mudah dipahami

    ReplyDelete
  5. We also provide Calibration lab services for your instruments on an Annual Contract basis at your site, at a Reasonable & Competitive price.

    ReplyDelete