Saturday, September 3, 2011

KEPENTINGAN PERMAINAN TRADISIONAL

Gambar di bawah menunjukkan sebahagian daripada permainan tradisional yang terdapat di negara kita. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan permainan tradisional di Malaysia. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.


PERENGGAN PENDAHULUAN (5 Ayat)

[Ayat Rangsangan(AR) – Definisi Umum] Permainan tradisional merupakan permainan yang dimainkan oleh generasi pada zaman nenek moyang kita sejak dahulu lagi. [Ayat Contoh (AC)] Antara contoh permainan tradisional yang masih dimainkan kini ialah permainan gasing, wau dan congkak. [AR-Isu] Namun, peredaran zaman yang kian berubah telah menyaksikan bahawa permainan tradisional ini makin dipinggirkan oleh generasi muda kini. [AR – Persoalan] Mengapakah hal sedemikian berlaku? Siapakah yang perlu melestarikan permainan tradisional ini agar tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas? [Ayat Arahan(AA)] Oleh itu, kepentingan permainan tradisional ini perlu diuar-uarkan kepada rakyat Malaysia agar permainan ini tetap terlestari sampai bila-bila.

PERENGGAN ISI 1 – Warisan Budaya Malaysia (5 Ayat)

[Ayat Topik (AT)] Memang tidak dapat dinafikan bahawa permainan tradisional merupakan warisan budaya Malaysia yang tidak ternilai harganya. [Ayat Huraian (AH)- Mengapa?] Hal ini adalah kerana permainan tradisional merupakan warisan nenek moyang kita yang melambangkan adat, budaya dan identiti sesuatu bangsa. [AH-Jika] Sekiranya permainan tradisional ini tidak dipertahankan sudah tentu generasi muda tidak mengenali budaya warisan mereka. [AH-Kesan] Impaknya, generasi muda sudah tentu tidak akan mengenali permainan congkak, sepak raga, wau malah mereka begitu berbangga dengan permainan moden yang begitu pesat membanjiri pasaran kini. [Ayat Penyimpul (AP)] Jelaslah, permainan tradisional ini sangat penting kerana permainan ini merupakan warisan turun-temurun yang perlu dilestarikan untuk tatapan generasi akan datang.

PERENGGAN ISI 2 – Sebagai hiburan (5 Ayat)

[AT] Sudah Terang Lagi Bersuluh, permainan tradisional dapat dijadikan sebagai alat hiburan untuk mengisi masa lapang. [AH-Mengapa] Permainan tradisional dapat menghiburkan seseorang kerana permainan ini menyeronokkan dan dimainkan secara berkumpulan. [AC] Sebagai contoh, permainan congkak yang memerlukan dua orang untuk memainkannya dan begitu juga permainan sepak raga yang perlu dimainkan secara berkumpulan. [AH-Kesan] Secara tidak langsung, permainan tradisional ini dapat mengurangkan stress seseorang malahan dapat menyihatkan tubuh badan seseorang. [AP] Tegasnya, permainan tradisional bukan sahaja dapat menghiburkan seseorang malah mengisi masa lapang dan menyihatkan tubuh badan.

PERENGGAN ISI 3 – Sebagai Produk Pelancongan (5 Ayat)

[AT] Kepentingan seterusnya ialah permainan tradisional dapat dijadikan suatu produk pelancongan yang menguntungkan negara. [AH-Mengapa] Pada kebiasaannya, pelancong luar yang datang ke negara kita ingin melihat keunikan budaya warisan yang terdapat di Malaysia. [AC] Sebagai contoh, permainan wau ataupun layang-layang yang kini telah mendapat tempat di persada antarabangsa. [AH-Kesan] Secara eksplisitnya, permainan tradisional ini dapat menarik pelancong asing dan berlakunya aliran masuk mata wang asing ke dalam negara. [AP] Izharlah bahawa permainan tradisional membawa signifikan yang ketara dalam sektor pelancongan di Malaysia.

PERENGGAN PENUTUP – Sebagai hiburan

[Rumusan] Sebagai intiha, permainan tradisional banyak memberikan kepentingan kepada rakyat mahupun negara. [Pendapat] Sesungguhnya, permainan ini perlulah dilestarikan untuk dijadikan alat penghubung silaturahim antara generasi dulu dan kini. [Cadangan] Sebagai rakyat Malaysia yang menghargai warisan tradisi seharusnya berganding bahu bagai Aur Dengan Tebing dalam mengekalkan permainan tradisional ini. [Harapan] Walaupun kini permainan moden bagai Cendawan Tumbuh Selepas Hujan telah menguasai jiwa golongan muda namun, permainan tradisional tetap di hati kerana Tak Kenal Maka Tak Cinta.




38 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. saya ambil karangan ni unt bahan rujukan di sekolah saya. harap diizinkan

    ReplyDelete
  3. saya jadikan ini sebagai bahan rujukan saya :)

    ReplyDelete
  4. terima kasih, ayat karangan ini sungguh hebat! Terima kasih lagi :3

    ReplyDelete
  5. cikgu sakinah guna karangan ini untuk membuat surat karangan x rasmi

    ya cikgu sakinah pauh jaya haha

    ReplyDelete
  6. Thanks for a good essay..i can use it for my final exam ^_^

    ReplyDelete
  7. Main game dapet PS4, Kapan lagi? Buruan download game ini (android only), ga bakal nyesel. Jgn lupa loginnya pake nomor hp dan pake kode pin angpao ini biar dpt 30.000 koin gratis! http://id.luckytablegame.com/envelope.aspx?code=8243222784&name=Andy&t=facebook

    ReplyDelete
  8. JESUS IS GOD. PERCAYA PADA TUHAN YESUS. YESUS PALING BERKUASA!

    ReplyDelete
  9. Saya tak rase bahawa karangan ini cukup bagus

    ReplyDelete
  10. tq...saya amik karangan ini unuk spm 2ary ini

    ReplyDelete
  11. Saya harap cgu tidak berhnti membena yg amat mantam seperti ini kerana sya perlu kan rujukn untuk spm sya thun ini

    ReplyDelete
  12. saya sukakan rujukan seperti ini🤩

    ReplyDelete
  13. Terima kasih kerana anda sya sudah siapakan kerja sekolah saya

    ReplyDelete
  14. saya ambil isi ini utk ujian bertutur pt3 saya tahun ni boleh kan kerana ia byk membantu--

    ReplyDelete
  15. bagus dan menarik senang dipahami untuk membuat huraian pendapat

    ReplyDelete
  16. Karangan sngat bagus ....saya ingin jadi kan sbgai rujukan.. harap izinkan ye

    ReplyDelete
  17. Karangan nya sngat bagus...saya ingin jadikannye tuk bahan rujukan ...harap izin kan ye

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Disebabkan covid-19,banyak sekolah yang tutup termasuk sekolah saya.Jadi,blog ini betul-betul membantu saya.Terima kasih....

    ReplyDelete
  20. Terbaiklah terima kasih❤️💯🌟🌟🌟

    ReplyDelete